INTERSECÇÕES ENTRE O ANALFABETISMO E AS INSTITUIÇÕES SACROSSANTAS NO JORNAL O EXEMPLO

PORTO ALEGRE, RS, 1916-1930

Authors

  • Ricardo Costa de Sousa UNOESC

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2021468

Keywords:

“O Exemplo” Journal. Sacrosanct institutions. Illiteracy.

Abstract

The text intends to analyze the “intersections between illiteracy and sacrosanct institutions in the “O Example” Journal (1916-1930)”. The time frame resides in the recurrence of the theme of illiteracy and, it is inserted in the field of History of Literacy and History of Education, under the theoretical and methodological assumptions of Cultural History. The problem reside in the following question: how does illiteracy become a current discourse on the pages of the “O Exemplo” Journal based on sacrosanct institutions: family, society and homeland? The text indicated that the “O Exemplo” Journal undertook a series of efforts so that illiterate people searched for manners to educate themselves for the benefit of the family, society and the homeland.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CORBIN, Alain. O prazer do historiador. Rev. Bras. Hist. 2005, vol.25, n.49.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. O jornal e outras fontes para a história da educação mineira do século XX: uma introdução. In: ARAÚJO, José Carlos Souza; GATTI JR, Décio (org.). Novos Temas em História da Educação Brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

FRAGO, A.V. Alfabetização na sociedade e na história: vozes, palavras e textos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In: A Interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 7ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização. São Paulo: Editora UNSP: CPNED, 2000.

NÓVOA, António. Carta a um jovem historiador da educação. História y Memoria de la Educación, Sedhe, n. 1, 2015, p. 23-58.

O EXEMPLO (1894-1919). Disponível em: http://bndigital.bn.br/acervo-digital/exemplo/843717. Acesso em 15 de abr. 2020.

O EXEMPLO (1920-1930). Disponível em: http://ihgrgs.org.br/. Acesso em 15 de abr. 2020.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e história cultural. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

SOARES, M. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, p. 5-17, jan./abr. 2004.

STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (orgs). Histórias e memórias da educação no Brasil, vol III: século XX. 4 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

Published

2021-07-04

How to Cite

Sousa, R. C. de . (2021). INTERSECÇÕES ENTRE O ANALFABETISMO E AS INSTITUIÇÕES SACROSSANTAS NO JORNAL O EXEMPLO: PORTO ALEGRE, RS, 1916-1930. Revista Brasileira De Alfabetização, (14), 188–199. https://doi.org/10.47249/rba2021468

Issue

Section

TEMA LIVRE
Received 2020-12-09
Accepted 2021-05-25
Published 2021-07-04