A brief history of the book The importance of reading: in three articles that complement each other, by Paulo Freire (1982)
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2022601Keywords:
Paulo Freire; History; Reading; Memory; Reading Congress of BrazilAbstract
In 2022, the book The importance of the act of reading: in three articles that are completed, by the Brazilian educator Paulo Freire, celebrates 40 years of its first publication, a significant landmark not only for the studies and practices of Literacy, as well for the History of Reading and History of Education in the country. Born from the joint of three fundamental articles of Freire, one of them elaborated in view of the 3° Reading Congress of Brazil (COLE-1981), this Freirian work presents undeniable pedagogical importance for the Education of the country. This article proposes a brief analytical look at issues related to the history and materiality of the editions of the book and is based on the studies of Roger Chartier and other researchers representing the theoretical perspective of French Cultural History.
Metrics
References
CAVALLO, Guglielmo; CHARTIER, Roger (orgs.). História da leitura no mundo ocidental. volume I. São Paulo: Ática, 1998.
CHARTIER, Anne-Marie; HÉBRARD, Jean. Discursos sobre a leitura – 1880-1980. São Paulo, SP: Editora Ática S. A. 1995. 590 p.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1998.
CHARTIER, Roger e ROCHE, Daniel. O livro: uma mudança de perspectiva. In: Jacques Le Goff e Pierre Nora (org.). História: Novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.
BURKE, Peter. O que é história cultural? Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2005.
BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. p.78-188
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL. Resumos 3º Congresso de Leitura do Brasil. Campinas, SP: FE/Unicamp. 1981. p. 3-6. Disponível em: https://issuu.com/pesquisaalbmemorias/docs/3___cole_-_resumos Acesso em: 25 ago. 2021.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo, SP: Autores Associados: Cortez, 1982. 96p. (Polêmicas do nosso tempo, 4).
JANUZZI, Gilberta. Alternativas De Alfabetização: Paulo Freire Ou Mobral? In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL. Resumos 2º COLE. Campinas, SP: FE/Unicamp. 1980. p. 13-15.
TOLEDO, Maria Rita de Almeida. A Companhia Editora Nacional e a política de editar coleções: entre a formação do leitor e o mercado de livros. In: Aníbal Bragança e Márcia Abreu (orgs). Impresso no Brasil: dois séculos de livros brasileiros. São Paulo: Ed. UNESP, 2010, p.139-156.
VIÑAO, Antonio. Relatos e relações autobiográficas de professores e mestres. In. MENEZES, Maria Cristina (org.) Educação, memória, história. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 333-373.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2022-12-14
Published 2022-12-31





