ANTONIO JACOBINA E O SYLLABARIO NACIONAL OU NOVO METHODO PARA APRENDER A LER (1883)
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2022669Keywords:
Antonio de Araujo Ferreira Jacobina, Brazil, Teaching reading, Schoolbook, nineteenth centuryAbstract
In this paper, we analyze the issue of reading education in Brazil during the 19th century, from the perspective of the life of Antonio de Araujo Ferreira Jacobina (1829-1896). A Brazilian teacher, politician, banker, farmer and intellectual, Jacobina managed to move between two regimes - the Empire and the Republic - without party polarizations and ruptures. In particular, it is highlighted his reading method exposed in the work Syllabario Nacional ou novo methodo para aprender a ler (National Syllabary or new method for learning to read), published in 1883, considering both the materiality of the book and its didactics organization, and the assumptions that subsidized the lessons, in dialogue with the international production of textbooks for reading education in the nineteenth century.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2022-12-16
Published 2022-12-31





