LITERATURE AND CHILDHOOD EDUCATION

FROM THE LIMITS OF A CURRICULAR PRESCRIPTION TO THE RIGHT TO READ IN CHILDHOOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025897

Keywords:

Children's literature. Child education. Curriculum.

Abstract

 

This article intends to prescribe the National Common Curricular Base regarding the indication of literary genres to be objects of reading/listening practices in Early Childhood Education. The study is documentary in nature, whose corpus of analysis is constituted by the skills of the field of experience “Listening, speaking, thinking and imagination”. The results point to a limited indication of literary discursive genres; skills focus on text listening practices; there is no evidence of elaborate linguistic reflections beyond the observation of the writing direction and the production of spontaneous text; the objective is not to dialogue with the statements materialized in the texts. Finally, the Base guarantees the right to access written culture, however dialogical interactions emerge in a restricted way.

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Author Biographies

José Nogueira da Silva, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Alagoas e Mestre em Estudos Literários pela mesma instituição. No decorrer da trajetória acadêmica tem realizado pesquisas interdisciplinares, dando ênfase à cultura popular, especificamente a Literatura de Cordel e a cantoria de Repente. Nesse viés, leva em conta as relações entre Literatura e História. a carnavalização, o dialogismo bakhtiniano e o pan-africanismo.

Sandra Gomes dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Graduação em História pela Universidade Federal de Alagoas. Bacharel em Direito pela FACIMA. Graduanda em Letras/Espenhol pela Universidade Federal de Alagoas.

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Published

2025-08-23

How to Cite

Cavalcanti dos Santos, A., Silva, J. N. da ., & Santos, S. G. dos. (2025). LITERATURE AND CHILDHOOD EDUCATION: FROM THE LIMITS OF A CURRICULAR PRESCRIPTION TO THE RIGHT TO READ IN CHILDHOOD. Revista Brasileira De Alfabetização, (23). https://doi.org/10.47249/rba2025897

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2024-01-28
Accepted 2025-01-21
Published 2025-08-23