THE “PROBLEM” OF LITERACY AND LITERACY AMONG YOUNG PEOPLE AND ADULTS IN THE BRAZIL LITERACY PROGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025926

Keywords:

Literacy, PBA, PNA, EJA

Abstract

 

Researching literacy in Youth and Adult Education (EJA) becomes both a challenge and a form of resistance on the part of researchers and educators in Brazil. The objective of this study is to explore the reformulation of the Literate Brazil Program, implemented in 2022. The methodology adopted was a qualitative, based on bibliographic and documentary research. Based on studies by Magda Soares (2023), Paulo Freire (1987, 1996, 2023), Mortatti (2004, 2019) and Street (2014), it was possible to understand the concepts of literacy, literacy and the apprehension of the social dimension of the practice of literacy, based on a comprehensive view of the individual’s formation, transcending an educational approach restricted to methodological issues.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARANTES, Marilza Borges; ROCHA, Juliano Guerra. Uma página da Política Nacional de Alfabetização (2019) e seus desdobramentos na alfabetização de jovens e adultos no Brasil. Linha Mestra, São Paulo, v. 16, n. 46, p. 23-31, jan./abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2022n46p23-31. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/1132. Acesso em: 20 fev. 2024.

BRASIL. A problemática da iliteracia e da alfabetização de jovens e adultos. Brasília, DF: Sealf/MEC, 2022b.

BRASIL. Currículo Programático para a Alfabetização de Jovens e Adultos. Brasília, DF: Secretaria de Alfabetização/MEC,2022c.

BRASIL. Política Nacional de Alfabetização. Brasília, DF: MEC/SEALF, 2019.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Decreto no 4.834, de 19 de dezembro de 2003. Cria o Programa Brasil Alfabetizado, institui a Comissão Nacional de Alfabetização e a Medalha Paulo Freire, e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2003.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria- Geral. Decreto no 10.959, de 8 de fevereiro de 2022. Dispõe sobre o Programa Brasil Alfabetizado. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2022a.

BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Organização: Ministério da Educação – MEC; Coordenação: Secretaria de Alfabetização - Sealf. Brasília, DF: MEC/Sealf, 2020.

BRASIL. Resolução no 01, de 25 de maio de 2021. Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF: MEC/CNE, 2021.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 55 ed.-Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

KLEIMAN, Angela B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras,1995.

MACIEL, Francisca Izabel Pereira; RESENDE, Valéria Barbosa de. Alfabetização de jovens e adultos na Política Nacional de Alfabetização. Revista Brasileira de Alfabetização-ABAlf, Belo Horizonte, v. 1, n. 10 (Edição Especial), p. 129-133, jul./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.47249/rba.2019.v1.375. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/375. Acesso em: 8 jan. 2024

MORTATTI, M. R. L. Brasil, 2091: notas sobre a “Política Nacional de Alfabetização”. OLHARES - Revista Eletrônica do Departamento de Educação da Unifesp, v. 7, n. 3, nov. 2019. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares Acesso em: 8 jan. 2024

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e Letramento. São Paulo: Unesp, 2004.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, ano I, n. 1, p. 1-15, jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 8 mar. 2024.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, 2004

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento.7 ed.6 reimpressão. São Paulo: Contexto, 2023.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial,2014.

STROMQUIST, Nelly P. Convergência e divergência na conexão entre gênero e letramento: novos avanços. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v.27, n.2, p.301-320, jul./dez. 2001. DOI: 10.1590/S1517-97022001000200008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517- 97022001000200008. Acesso em: 8 jan. 2024.

Published

2025-08-23

How to Cite

Lopes de Albuquerque, S., da Silva Gonçalves, K., & Grasielly Baião Malaquias, A. (2025). THE “PROBLEM” OF LITERACY AND LITERACY AMONG YOUNG PEOPLE AND ADULTS IN THE BRAZIL LITERACY PROGRAM. Revista Brasileira De Alfabetização, (23). https://doi.org/10.47249/rba2025926

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2024-05-20
Accepted 2025-08-14
Published 2025-08-23