THE DISCURSIVE PERSPECTIVE OF LITERACY AND ITS IMPLICATIONS FOR THE TEACHING PRACTICE OF LITERACY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025927

Keywords:

Alfabetização, Perspectiva Discursiva, Prática pedagógica

Abstract

 

In this article we presente a bibliographic study about the discursive perspective of literacy, based on Smolka (2008, 2023), Goulart (2019, 2020) and Colello (2014, 2021), in order to reflect on the pedagogical implications of such a conception for the pedagogical practice of the literacy teacher. To this end, we analyzed a practice developed with students in the 2nd year of Elementary School, seeking to establish relationships between the discursive perspective and the pedagogical work within these classes. The results point to the need to embrace teaching practices based on real contexts of communication and interaction so that, in fact, literacy becomes the right to free expression for a subject who has learned to signify their world.

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Author Biographies

Mariete de Souza Amorim Lima, Universidade Federal do Acre

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia – PPGED/UFAC. Mestre em Letras pela Universidade Federal do Acre. Graduada em Letras português pela UFAC. Professora da Rede Estadual de Educação do Acre.

Tatiane Castro dos Santos, Universidade Federal do Acre

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense, mestre em Letras pela Universidade Federal do Acre e professora Associada dessa instituição, no Centro de Educação, Letras e Artes, da área de linguagem e Letramento. Desenvolve e orienta pesquisas nas áreas de Alfabetização, Letramentos, Formação de Professores, Currículo e Ensino da Língua Portuguesa. Na graduação, atua nas disciplinas Linguística Aplicada à Alfabetização, Alfabetização e Letramento e Ensino de Língua Portuguesa. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE- Ufac), Linha 2 (Formação e de Professores, Educação e Linguagens), do Programa de Pós- Graduação em Educação na Amazônia - Educanorte e do Mestrado Profissional em Letras - Profletras/Ufac, no qual está como coordenadora (Biênio 2023/2024). É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Linguagem - Gepel/Ufac e Vice- representante da Região Norte na Abalf - Associação Brasileira de Alfabetização. Também é coordenadora local do Programa Leitura e e Escrita na Educação Infantil - LEEI- Acre. https://orcid.org/0000-0003-4369-2265

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Published

2025-08-23

How to Cite

de Souza Amorim Lima, M., & Castro dos Santos, T. (2025). THE DISCURSIVE PERSPECTIVE OF LITERACY AND ITS IMPLICATIONS FOR THE TEACHING PRACTICE OF LITERACY TEACHERS. Revista Brasileira De Alfabetização, (23). https://doi.org/10.47249/rba2025927

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2024-05-21
Accepted 2024-07-29
Published 2025-08-23